Thursday, November 1, 2018

Ujian Itu Hadiah





Perjalanan hidup kita berbeza. Kadang-kadang Allah nak uji kita untuk memberikan kita sesuatu yang lebih manis.

7 tahun lepas saya sudah tak tahan untuk bekerja. Dalam diri saya cuma untuk keluar tetapi saya tak tahu apa yang boleh saya buat. Saya bekerja dengan syarikat yang established. Dua buah syarikat GLC yang besar.

Syarikat pertama, kerja menyeronokkan tetapi gaji kecil. Syarikat kedua gaji besar dan bonus banyak tapi kerja pula melampaui batasan sehingga setiap hari sampai rumah pukul 11-12 malam.

Alhamdulillah saya dipertemukan dengan bidang kewangan ni. Walaupun saya langsung tak pandai, saya tak berani nak jumpa orang, tapi saya beri peluang untuk diri saya mencuba.

Banyak yang saya belajar. Banyak juga seminar yang saya hadiri. Apabila berada dalam bidang business atau sales, perkara pertama yang kita kena buat untuk berjaya adalah percaya dan punya impian. Itulah titik tolak kejayaan kita.

Alhamdulillah.. Dengan keadaan yang serba kekurangan, serba naif, saya berjaya mencapai ke puncak tertinggi dalam masa yang singkat. Ramai yang tanya bagaimana. Kawan-kawan yang mengenali diri saya pun tahu bagaimana pemalu dan penakut saya dulu. Di sekolah saya seorang yang pendiam dan sering dibuli. Bagaimana saya boleh buat....?

Yang pasti setiap perjalanan hidup adalah sesuatu yang telah dirancangkan. Tanpa ujian, tanpa cabaran kita pasti akan berada pada lingkungan yang sama....

No comments:

Post a Comment