Thursday, November 15, 2018

Tiada Perlindungan Takaful Di Akhirat



Beberapa hari lepas saya terbaca di surat khabar mengenai artis tempatan yang di diagnosis kanser September lepas, hari ni dah meninggal.

Kanser bukan penyakit untuk 'orang lain'. Kanser boleh menyerang sesiapa sahaja termasuk kita. Sebelum ini kita ambil perlindungan takaful untuk ahli keluarga tersayang meneruskan penghidupan, supaya mereka tidak kesusahan.

Pernahkah terfikir apa pula bekalan kita untuk akhirat... Seandainya kita disahkan menghidap kanser dan jangka hayat cuma 2 bulan lagi? Setiap hari menghitung waktu untuk sebuah kematian.

Bersediakah kita untuk melangkah ke alam barzakh..?
Yang pastinya kehidupan di alam akhirat tidak sama dengan kehidupan dunia. Tiada lagi peluang untuk bertaubat selepas kematian.

Kalau kita nak beli takaful, kita beli sebelum terkena penyakit. Begitulah juga dengan bekalan kehidupan akhirat. Sebelum kita ditimpa penyakit kritikal, kita kena persiapkan diri kita semua.

Sesekali kita bayangkan apa yang sudah berlaku kepada orang lain. Apakah perasaan kita sekiranya perkara itu berlaku pada diri kita.. Sempatkah kita bertaubat? Sempatkah kita mengejar ibadat yang selama ini kita rasa ingin buat apabila kita tua nanti? Sempatkah kita pergi umrah, haji, khatam quran, belajar agama dan sebagainya...? Ya Allah.. Lekanya kita sedangkan semakin hari semakin ajal mendekat. 😭😭

Dunia ini hanyalah perhiasan sementara. Segala galanya akan kita tinggalkan. Namun, kita seringkali terleka dan tertipu. Semoga Allah memberikan kita peluang taubat dan sentiasa dilindungi. 😢😢😭

#pesananuntukdirisendiri

No comments:

Post a Comment