Saturday, May 18, 2019

PERKONGSIAN: Jangan Balas Dengan Jahat



Dalam kehidupan kita, seringkali kita akan hadapi onak dan duri. Cabaran itu perkara biasa dalam hidup kita untuk mematangkan diri kita.

Banyak orang yang kita jumpa.  Ada yang baik, ada yang sebalinya.  Banyak juga pengalaman yang kita terokai dan pelajari.

Andai berlaku sesuatu kepada diri kita disebabkan oleh seseorang, kita rasa apa yang yang mereka buat itu tidak betul, teruk, kejam dan sebagainya,  jangan lah kita membalas dengan perkara yang sama mahupun lebih teruk.

Apabila kita membalas kembali dengan keburukan,  yang nampak buruk adalah kita. Andai kita membalas dengan kata-kata kesat,  orang akan cakap hati budi kita tidak bersih kerana kata-kata itu datangnya dari hati.

Orang yang baik tidak akan berkata-kata dengan kesat. Orang yang baik juga tidak berbuat perkara jahat. Apabila perkara seperti ini berlaku,  orang akan hilang rasa hormat dengan diri kita yang akhirnya menyebabkan  kita terpaksa menanggung kekecewaan sedangkan kitalah yang menjadi mangsa.

Jalan yang sebaiknya adalah kita mengadu kepada Allah. Pasti orang yang menganiayai kita menerima balasan yang setimpal. Sesungguhnya Allah itu Maha Adil dan menyintai orang orang yang bersabar.

Sabar itu separuh dari iman..

No comments:

Post a Comment