Saturday, May 11, 2019

MOTIVASI: Haters Di Mana-mana



Setiap manusia mempunyai pandangan dan pemikiran yang berbeza berdasarkan 'qalbu' atau hati mereka.

Jangan terlalu mengambil pusing kenapa ada orang yang tidak sukakan kita, kenapa ada orang sukakan kita kerana ianya tidak menjamin kejayaan kita.

Pegang satu perkara, Rasulullah ﷺ  itu maksum atau insan yang sempurna dari segala sudut termasuk akhlaknya. Adakah semua manusia menyukai Baginda? Walhal ada orang yang buta dan tidak pernah berjumpa dengan baginda sekali pun membencinya hasil dari cerita-cerita buruk manusia.

Kita tidak perlu menjadi seorang yang 'perfectionist' demi mengambil hati orang lain. Cuma buat perkara yang baik-baik, buat perkara yang mampu meningkatkan nilai hidup diri dan orang lain. Selain dari itu terserahlah kepada orang lain untuk menilai diri kita.

Perfect di mata manusia itu tidak penting, perfect di mata Allah adalah segala galanya. Kejar redha Allah bukan kejar redha manusia. Selagi bergelar manusia, apa sahaja yang kita lakukan akan nampak bagus di mata sesetengah orang tetapi nampak buruk pada mata sesetengah orang yang lain.

Hanya Allah yang tahu hati budi kita dan kejarlah redha Allah. Apabila Allah redha, segala apa yang kita buat pun akan menjadi lebih mudah.

No comments:

Post a Comment