Monday, September 26, 2016

Jangan Rosakkan Anak Dengan Gadget



Saya seorang yang sukakan gadget.. Dari dulu lagi. Namun saya tak manjakan anak dengan gadget. Saya lebih suka beli dia buku cerita untuk memperkasakan penguasaan bahasa. Buku cerita juga meningkatkan imaginasi kanak-kanak.

Apabila ada masa terluang saya bawa anak saya menonton wayang atau layan movie di rumah bersama-sama. Astro di rumah pun ada pin code. Dia tak boleh buka sesuka hati. Kadang-kadang bawa anak bermain basikal, roller blade, berenang serta bercuti ke luar negara. Alhamdulillah, itu lebih meningkatkan hubungan kekeluargaan.

Cuma hujung minggu dan waktu yang terluang saya pinjamkan iPad atau smartphone saya untuk beliau bermain game atau menonton YouTube. iPad saya sentiasa dalam beg kerja pada hari biasa. Kadang-kadang saya rasa pelik apabila ada ibu bapa yang mempunyai pendapatan sederhana atau rendah tetapi sanggup belikan gadget yang mahal untuk anak-anak. Ada yang cakap anak mereka merengek-rengek bila tak ada gadget.

Saya tidak pernah mengajarkan anak dengan kemewahan. Bawa duit saku sehari pun cuma RM3. Dia akan bawa balik RM1 untuk dimasukkan dalam tabung. Apabila banyak atau musim perayaan, saya akan bawa dia dan tabungnya ke Tabung Haji untuk menyimpan. Tak pernah dia gunakan wang itu untuk beli barang-barang yang tak berfaedah. Saya juga menyimpan wang untuknya dalam unit amanah dan skim perlindungan dan pendidikan takaful untuk masa depannya. Sekarang ni apabila ada duit lebih dia akan bagi saya untuk disimpan.

Saya juga mengajar anak saya untuk 'memberi' dengan memberi duit saya padanya untuk dimasukkan ke dalam tabung-tabung derma apabila kami ke masjid atau di kaunter-kaunter bayaran yang mempunyai tabung derma. Kini anak saya yang minta duit apabila dia terlihat tabung derma atau orang susah. Dia akan kecewa kalau saya tidak menderma.

Sebenarnya kita yang mencorakkan anak-anak kita. Ada satu garis disiplin yang kita kena gariskan dan harus mereka patuhi. Sebagai ibubapa kita tidak sepatutnya tunduk pada apa jua kehendak anak-anak. Pilih mana yang terbaik untuk mereka. Kalau anak kita di usia yang mentah pun kita tak boleh kawal, apatah lagi apabila mereka dewasa.

No comments:

Post a Comment